niedziela, 17 listopada 2019

Baśń o Lwie i Wężu - "Kryształ czasu" Soman Chainani

   O Akademii Dobra i Zła pisałam tutaj już wielokrotnie. Pierwsze trzy tomy składające się na pierwszą trylogię, zachwyciły mnie tak bardzo, że nie mogłam się od nich oderwać. Każdy kolejny tom przynosił coś nowego i zaskakiwał. Droga do sławy rozpoczęła kolejny etap historii i drugą trylogię z tymi samymi bohaterami. To w jaki sposób powieść została poprowadzona, nie do końca mi się spodobało. Historia była mroczniejsza, czytało ją się gorzej, a bohaterowie nie zachwycali. Teraz przyszedł czas na kolejną przygodę, nowe wyzwania i Kryształ czasu. Czy nowy tom zrehabilitował poprzedni?

   Zakończenie Drogi do sławy pozostawiło wiele pytań bez podpowiedzi. Kryształ czasu rozpoczyna się dokładnie w miejscu w którym została przerwana akcja, ale zanim odkryjemy, co się właściwie dzieje, będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Autor dawkuje wiedzę stopniowo i choć dostajemy skrawki informacji o Rhianie, do samego końca ciężko wyciągnąć z nich sensowne wnioski.

   O ile w poprzednich tomach prym wiodła Agata i to ona uchodziła za tą dobrą, o tyle tym razem Sofia wychodzi na prowadzenie i wydawało mi się, że pojawia się tutaj zdecydowanie częściej. Jej działania dają motywację innym i szansę, że i tym razem dobro zwycięży. Zresztą wszystko co się dzieje nie jest do końca tym, co się wydaje. Bardzo wiele działań bohaterów i wydarzeń miało drugie dno i ostatecznie okazały się czymś innym, niż się spodziewaliśmy.

   Klasycznie, rozdziałom towarzyszą przyjemne dla oka grafiki, które mi osobiście bardzo się podobają. Ponadto choć nowych bohaterów można policzyć na palcach jednej ręki, wracają postaci z poprzednich tomów, chociażby we wzmiankach. W związku z tym warto znać poprzednie części, żeby móc się łatwiej w tym świecie odnaleźć.

   Kryształ czasu utwierdził mnie w przekonaniu, że nowsza trylogia jest bardziej mroczna od swojej poprzedniczki i bardziej skupia się wokół historii inspirowanej Legendą o Królu Arturze, niż całej baśniowej otoczce i innych baśniach. Historia była zdecydowanie ciekawsza, bardziej rozbudowana i wciągająca niż przedstawiona w poprzednim tomie, a motywacje i zachowania bohaterów sprawiały, że łatwiej było ich zrozumieć. Kryształ czasu będzie niewątpliwie gratką dla fanów, natomiast jeżeli nie znacie jeszcze serii, warto najpierw zapoznać się z poprzednimi tomami.


Autor: Soman Chainani
Tytuł: Kryształ czasu
Seria: Akademia dobra i zła
Tom: #5
Oryginalny tytuł: A School for Good and Evil: A Crystal in Time
Rok Wydania (świat/Polska): 2019
Wydawnictwo: Jaguar
Moja Ocena: 5/7

2 komentarze:

  1. Trylogia przewijała mi się w internetach już jakiś czas temu i nawet zastanawiałam się czy po nią sięgnąć, ale chyba już jestem na nią już za stara...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy na ile jesteś dalej zakochana w baśniach, a przynajmniej ja mam takie odejście przy książkach tego typu :D Jeżeli już czujesz, że z nich wyrosłaś, to faktycznie nie ma sensu, a jeżeli nie to zawsze można spróbować ^^ Jest trochę jednak naprawdę fajnych książek dla dzieci po które warto sięgnąć, a razem także takie które skierowane są do naszego wieku, a są prawdziwymi koszmarkami i kijem bym ich nie tknęła :D

      Usuń

Witam,
Dziękuję za wszystkie komentarze, dodawanie się do obserwatorów i lajki na facebooku. Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że zarówno moje posty, jak i blog, się Wam spodobały.
Mam nadzieję, że będziecie wpadać tutaj częściej <3

Patiopea