środa, 23 października 2019

Wirtualny świat Berliony - "Droga szamana. Etap pierwszy: Początek"

   Każdy kto mnie zna, wie jak bardzo uwielbiam książki, których akcja rozgrywa się w grach komputerowych. W końcu Ready Player One jak do tej pory jest moją ulubioną powieścią, a Warcross pokochałam już od pierwszych stron. Zanim jednak zapoznałam się z drugim z wymienionych tytułów, miałam okazję przeczytać pierwszy tom Drogi szamana. Czy powieść Wasilija Machanienko oczarowała mnie tak bardzo, jak inne o podobnej tematyce?

   Zanim jednak przejdziemy do świata gry, warto poznać bliżej głównego bohatera. Dmitrij Machan jest specjalistą do spraw bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, a właściwie był. Potem popełnił kilka błędów i został skazany na osiem lat pobytu w kapsule więziennej i wydobywanie zasobów. W tym świecie skazańcy nie idą do więzień, gdzie nie przynosiliby rządowi żadnej korzyści. Zamiast tego trafiają do specjalnych kapsuł, które wpuszczają ich do wirtualnego świata Berliony, jednak z pewnymi zmianami i ograniczeniami, które nie dotyczą zwykłych użytkowników jakimi są wolni obywatele.

   Świat wykreowany przez autora jest dosyć skomplikowany. Niektóre szczegóły poznajemy dopiero z czasem, przez co początek jest ciężki. Udało mi się wciągnąć w historię dopiero po około stu stronach. Ciekawym aspektem są też komunikaty, które "wyświetlają" się przed użytkownikiem, a które charakteryzuje inna czcionka i wyodrębnienie z tekstu. Książki o podobnej tematyce z którymi spotykałam się do tej pory, skupiały się bardziej na działaniach samych bohaterów, natomiast tutaj jest takie poczucie, jakby obserwowało się czyjąś grę przez ramię.

   Bohaterowie są dosyć specyficzni, w szczególności Dmitrij, którego zachowania cechuje impulsywność i niekiedy nadmierne bohaterstwo. Choć szczegóły samego przestępstwa, jak i wyroku nie są do końca znane, autor odstawia temat na boczny tor, skupiając się raczej na świecie Berliony. Każdy kolejny rozdział przynosi nowe niespodzianki, sprawiając że książkę czyta się z ogromną przyjemnością.

   Droga szamana. Etap pierwszy: Początek to ciekawa, wciągająca i przyjemna lektura. Choć powieść nie przebiła moich faworytów wśród książek o podobnej tematyce, zrobiła na mnie bardzo duże wrażenie i z ogromną przyjemnością będę kontynuować spoją przygodę z twórczością Wasilija Machanienko. Z czystym sumieniem mogę ją polecić dosłownie każdemu.


Autor: Wasilij Machanienko
Tytuł: Etap pierwszy: Początek
Seria: Droga szamana
Tom: #1
Rok Wydania (świat/Polska): 2015/2018
Wydawnictwo: Insygnis
Moja Ocena: 5/7

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam,
Dziękuję za wszystkie komentarze, dodawanie się do obserwatorów i lajki na facebooku. Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że zarówno moje posty, jak i blog, się Wam spodobały.
Mam nadzieję, że będziecie wpadać tutaj częściej <3

Patiopea