czwartek, 7 listopada 2019

Alternatywna rzeczywistość w klimacie steampunku - "Nellie. Wtajemniczenie" Sylvie Payette

   Ostatnio rzadziej sięgam po powieści skierowane do młodszych czytelników, ale Nellie zainteresowała mnie już po przeczytaniu opisu i krótkiego fragmentu. Historia nastolatki, która została porwana przez rozdarcie czasoprzestrzenne mogła się okazać ciekawym powiewem świeżości, albo jednym, wielkim banałem. Jak wyszło?

   Nellie. Wtajemniczenie wprowadza nas w świat, który klimatem przypomina steampunk. Miejsce do którego trafiła bohaterka, ma własne sprzęty i urządzenia. Ponadto kobiety muszą chodzić ubrane w suknie i nie wypada, żeby były zbyt samodzielne i się wyróżniały. Można powiedzieć, że trafiła do świata cofniętego o kilka wieków wstecz.

   Choć sam pomysł jest naprawdę ciekawy, przez większość książki praktycznie nic się nie dzieje. Cała akcja kondensuje się na końcu i dopiero wtedy się wciągnęłam. Ciężko powiedzieć cokolwiek o głównej bohaterce, bo jest raczej nijaką postacią. Poza tęsknotą do rodziny i wiadomością, że ma młodszego brata, nie wiemy nic szczególnego o jej zainteresowaniach. Wyróżnia się natomiast kilka postaci drugoplanowych, które od samego początku wysuwają się na pierwszy plan.

  Wątek miłosny intryguje, ale trochę martwi mnie to w jaką stronę zmierza. Nie przepadam za trójkątami w których bohaterka zaczyna się zastanawiać którego chłopaka woli, a niestety pod koniec książki pojawia się zwiastun na takie zawiązanie akcji. Poza tym wiele scen wydawało mi się nijakich. Bohaterka jest piętnastolatką, więc to powieść skierowana raczej do młodzieży, aniżeli dzieci, więc wymagałabym od niej więcej szczegółów, bardziej wartkiej akcji i rozbudowania historii. Tymczasem powieść zaczęła się rozkręcać dopiero na niecałe sto stron przed końcem.

  Sylvie Payette miała ciekawy pomysł na książkę, jednak nie do końca jej się udał. Początek nudzi i nie ma przełomu, który by zaintrygował czytelnika. Było kilka rzeczy, które mi się podobały, jak życie osób które zostały przeniesione z naszego świata do alternatywnej rzeczywistości, technologie z których korzystali, czy końcowe wydarzenia, ale jednak nie są w stanie nadrobić prostoty historii, stylu autorki i niedopracowanego pomysłu. Mimo to, nie uważam książki za złą. Po prostu jest takim średniakiem po który sięga się raczej  dla zabicia czasu.


Autor: Sylvia Payette
Tytuł: Wtajemniczenie
Seria: Nellie
Tom: #1
Oryginalny tytuł: Nellie. Tome 1: Adaptation
Rok Wydania (świat/Polska): 2017/2019
Wydawnictwo: Dragon
Moja Ocena: 3/7

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam,
Dziękuję za wszystkie komentarze, dodawanie się do obserwatorów i lajki na facebooku. Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że zarówno moje posty, jak i blog, się Wam spodobały.
Mam nadzieję, że będziecie wpadać tutaj częściej <3

Patiopea