czwartek, 18 października 2018

Płonący lód, czyli ciekawy debiut polskich autorek

Rzadko sięgam po książki polskich autorów i choć chcę to zmienić od dawna, nie słyszałam o  tytułach, które specjalnie by mnie zainteresowały. Tymczasem w mediach społecznościowych dosłownie przez przypadek natrafiłam na debiutancką powieść Patrycji Kuczyńskiej i Moniki Rępalskiej. Historia rozgrywająca się na angielskiej uczelni zapowiadała lekką i przyjemną historię, która będzie wytchnieniem w ostatnich dniach lata. Czy tak właśnie się stało, zaraz odpowiem, ale muszę przyznać, że książkę przeczytałam jednym tchem.

Wszystko dzieje się na londyńskiej uczelni, gdzie Lexi wraz z najlepszą przyjaciółką rozpoczynają naukę. Dziewczyna już pierwszego dnia nie dając się podporządkować, wchodzi w konflikt z Knoxem - chłopakiem uchodzącym za bożyszcza pozostałych studentów. Każde kolejne spotkanie to przepychanki słowne i wzajemne doprowadzanie się do szału.

Nieczyste zagranie jest typowym romansem z dodatkiem erotyki. Historia opiera się w dużej mierze na wydarzeniach pomiędzy Lexi i Knoxem. Na zmianę pełnią rolę narratora, przedstawiając własną wizję danej chwili i siebie. O ile sam Knox ma przeszłość i życie, które stopniowo odkrywamy, o tyle Lexi wydaje mi się być postacią papierową, pozbawioną przeszłości. Chłopak dzięki bardziej wyrazistej historii, sprawia wrażenie bardziej wyrazistego i łatwiejszego do zrozumienia. Czasami miałam wrażenie, że jedynym, co wiemy o bohaterce jest jej charakter.

Nieczyste zagranie jest w gruncie rzeczy historią lekką, którą naprawdę dobrze i szybko się czyta. Ma być przerywnikiem i relaksem, wobec czego nie należy spodziewać się wiele i taką rolę faktycznie spełnia. Spodobała mi się forma, gdzie SMSy wysyłane pomiędzy bohaterami są wyodrębnione i ukazane w dymkach. Z drugiej strony na wierzch wychodziło trochę błędów logicznych, takich jak pomyłka wieku w którym jest się pełnoletnim w Anglii. Nie były to jednak rzeczy, które przeszkadzałyby w odbiorze lektury. 

Nie wszystkie elementy książki mi się spodobały. Płaska osobowość głównej bohaterki, której brakuje przeszłości i jakiejkolwiek wzmianki o czym innym niż teraźniejszość, nie zachęcała mnie do utożsamiania się z nią. Nic nie wiemy o jej rodzinie, życiu, tożsamości. Dużo łatwiej było mi pojąć zachowanie Knoxa, który mimo paskudnego charakteru, miał wiele powodów do własnych odchyłów.

Trzeba przyznać, że tempo akcji jest stosunkowo szybkie. Co chwilę się coś dzieje, jest intryga, są różne tajemnice i można przy niej przyjemnie spędzić czas. Osobiście, książka mi się podobała i miło mi się ją czytało. Nie zachwyciła mnie natomiast na tyle, żebym nie widziała jej wad. Warto jednak zwrócić uwagę na tę pozycję, jako na przerywnik od codzienności i pamiętać, że to dopiero pierwsza książka w dorobku autorek. A wierzę, że jeszcze o nich usłyszymy.



Autor: Patrycja Kuczyńska & Monika Rępalska
Tytuł: Nieczyste zagranie
Seria: Płonący lód
Tom: #1
Rok Wydania: 2018
Wydawnictwo: Novae res
Moja Ocena: 4/7


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam,
Dziękuję za wszystkie komentarze, dodawanie się do obserwatorów i lajki na facebooku. Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że zarówno moje posty, jak i blog, się Wam spodobały.
Mam nadzieję, że będziecie wpadać tutaj częściej <3

Patiopea