czwartek, 5 marca 2020

"Zabić drozda" w adaptacji Freda Fordhama

   Zabić Drozda to klasyka i sama chciałam tę historię poznać już od wielu lat, ale ciągle nie mogłam, inne książki czekały na przeczytanie i tak to się po prostu odkładało w czasie. Nie wiem kiedy w końcu znalazłabym motywację i czas, żeby w końcu zapoznać się z historią opisaną przez Harper Lee, ale na szczęście na ratunek przyszedł mi niedawno wydany komiks w adaptacji i z ilustracjami Freda Fordhama. Szczerze? Sięgnęłam po niego, bo naprawdę chciałam dowiedzieć się o czym jest ta historia, a zarazem w szybki i przystępny sposób, tak aby nie poświęcić kilku dni na jej czytanie. Tak, lenistwo, ale dzięki niemu mogłam w końcu choć trochę liznąć twórczości tej sławnej autorki.

   Książka opowiada losy Smyka, małej dziewczynki, której tata jako prawnik zdecydował się w sądzie bronić czarnoskórego mężczyzny posądzanego o gwałt. Poza tym mamy zwykłe dziecięce psoty, przyjaźnie, miasteczko w którym wszyscy się znają i mroczną, acz prawdziwą wizję świata ówczesnych lat. Mamy tutaj społeczeństwo, które jest przesycone rasizmem i nie tylko, bo jak dla mnie dużo jest tam również seksizmu. Osoby czarnoskóre w tamtych czasach były uważane za gorsze, musiały dużo ciężej pracować i nie miały takiego szacunku, jak "biały człowiek". Zresztą także w przypadku Smyka ciężko mi się czytało fragmenty o tym, czego jej nie wypada, albo czego nie może, dlatego bo jest dziewczynką. Dlatego miedzy innymi to bardzo ważna i istotna książka w obecnych czasach, gdzie różnice kulturowe zaczynają się ponownie pogłębiać.

   Cały czas byłam ciekawa procesu i jak dalej potoczą się losy bohaterów. Podejście ludzi i ich uparte racjonalizowanie własnych przekonań i zachowań naprawdę przeraża. Książka zmusza do refleksji i zastanowienia się nad naszym własnym postępowaniem i społeczeństwem w jakim sami żyjemy. Rysunki Freda Fordhama bardzo dobrze oddają teksty bohaterów i nadają klimat całej opowieści. Nie mogę co prawda porównać adaptacji z jej pierwowzorem, ale jest to historia, którą naprawdę warto i powinno się poznać. Bardzo przystępna ze względu na swoją formę, dzięki której młodszy czytelnik łatwiej przyswoi historię, albo dla kogoś, kto tak jak ja nie może się zebrać i znaleźć czasu na przeczytanie oryginału. Właśnie takie historie powinny być lekturami szkolnymi.


Autor: Harper Lee; Fred Fordham
Tytuł: Zabić Drozda
Oryginalny tytuł: To Kill a Mockingbird
Rok Wydania (świat/Polska):
Wydawnictwo: Jaguar
Moja Ocena: 4.5/7

4 komentarze:

  1. Ja planuję sięgnąć po oryginał. Zdecydowanie wolę taką formę. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne :) Mam nadzieję, że Ci się spodoba :)

      Usuń
  2. A ja tymczasem polecam urokimilosne-opinie.blogspot.com swietna strona z opiniami.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kapitalne miejsce rytualmilosny.co.pl bardzo polecam.

    OdpowiedzUsuń

Witam,
Dziękuję za wszystkie komentarze, dodawanie się do obserwatorów i lajki na facebooku. Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że zarówno moje posty, jak i blog, się Wam spodobały.
Mam nadzieję, że będziecie wpadać tutaj częściej <3

Patiopea